Arabuluculuk Hizmeti

Herhangi bir konuya ilişkin uyuşmazlık meydana geldiğinde bu uyuşmazlığı çözmenin tek yolu mahkemeye başvurmak değildir. Bazı durumlarda mahkemeye başvurmadan önce uyuşmazlığın daha kısa sürede çözümlenmesi mümkündür. İşte mahkemeye başvurmadan, uzun dava süreçlerine dâhil olmadan sorunu çözmeye yardımcı olacak yollardan biri de arabuluculuktur.

Arabuluculuk Hizmeti Nedir?

Arabuluculuk hizmeti kısaca özel hukuktan kaynaklanan bir uyuşmazlık olduğunda bu uyuşmazlığı tarafların serbest iradeleriyle belirledikleri arabulucu yani tarafsız bir üçüncü kişi önünde müzakere ederek çözüme kavuşturmalardır. Alternatif uyuşmazlık çözüm yöntemlerinden biri olan arabuluculuk sayesinde uzun süre dava sürecine girmeden taraflar arasındaki problem çözüme kavuşturulmaktadır. Bu şekilde uyuşmazlığın her iki tarafını da tatmin edecek mahkeme dışında, hızlı ve kesin bir çözüm sağlanmaktadır.

Peki, arabuluculuk her zaman iradi olarak başvurulacak bir yol mudur? Taraflar aralarındaki anlaşmazlığı kendi serbest iradeleriyle arabulucu aracılığı ile çözmek isteyebilecekleri gibi bazı durumlarda kanun koyucu arabulucuya başvurmayı zorunlu kılmıştır. Bu sebeple arabuluculuk ihtiyari arabuluculuk ve zorunlu arabuluculuk olarak iki türdedir.

İhtiyari arabuluculuk: Mahkemede dava açmanın ve açılan bu davanın sonuçlanmasının uzun zaman alması kişileri alternatif uyuşmazlık çözüm yöntemlerine başvurmaya itmiştir. En kısa yoldan aralarındaki anlaşmazlığı çözmek isteyen taraflar Arabuluculuk Kanunu m.20 gereği hukuk fakültesi mezunu, en az 5 yıllık avukatlık deneyimine sahip ve arabuluculuk konusunda gerekli eğitimleri almış kişilere başvurarak ihtiyari arabuluculuk hizmetinden yararlanabilmektedirler. Her türlü özel hukuk ilişkisinden kaynaklanan uyuşmazlıkların çözülmesi için ihtiyari arabuluculuğa başvurmak mümkündür.

Zorunlu Arabuluculuk: Bazı uyuşmazlıkların çözümünde de kanun koyucu mahkemede dava açılmadan önce arabulucuya başvurulmasını zorunlu kılmıştır. Arabuluculuğun zorunlu olduğu hallerde arabulucuya gitmeden dava açmak mümkün değildir. Çünkü zorunlu arabuluculuk halinde arabulucuya gitmek dava şartı niteliğindedir. Yani arabulucuya gitme zorunluluğu öngörülmesine rağmen gidilmemiş ve dava açılmışsa dava şartı eksikliğinden dolayı davanın reddedilmektedir. Örneğin iş hukuku kapsamında yer alan kıdem tazminatına ilişkin bir uyuşmazlık söz konusu olduğunda arabulucuya gitmeden dava açılamamaktadır. Zorunlu arabuluculuk ile mahkemelerin iş yükünün de hafifletilmesi amaçlanmaktadır.

Arabuluculuk Davaları Nelerdir?

Arabuluculuğun zorunlu olduğu durumlarda bu yola başvurulmamış olması dava şartı olduğundan ileride davanın reddedilmesine neden olmaktadır. Böyle bir durumla karşılaşmamak için arabuluculuğun zorunlu olduğu davaların bilinmesi son derece önemlidir.  İzmir arabuluculuk hizmeti sağlayan hukuk büromuz aşağıda sayılan davaları açmadan önce arabuluculuk hizmeti vermektedir. En çok karşılaşılan zorunlu arabuluculuk davaları şunlardır:

Saydığımız davalar mahkemelerde dava açılmadan önce kanun koyucunun arabulucuya başvurulmasını zorunlu tuttuğu davalardan gündelik hayatta sıklıkla karşılaşılanlarıdır. Bunlar dışında pek çok davada dava açılmadan önce arabuluculuk hizmeti almak zorunlu tutulmuş olabilmektedir. Bu konuda İzmir arabuluculuk hizmeti veren hukuk büromuzdan hukuki destek alabilirsiniz.

Arabuluculuk Hizmeti Hakkında Merak Edilenler

Gerek işvereniyle bir uyuşmazlık yaşayan gerekse de bir ticari ilişkiden kaynaklı uyuşmazlık içerisinde bulunan birçok kişi dava açmadan önce arabulucuya başvurmasının gerekli olup olmadığını merak etmektedir. Kanunda bazı davalar bakımından sorunun mahkeme önüne getirilmeden daha hızlı bir yoldan ortadan kaldırılması için zorunlu olarak arabulucuya başvurulması düzenlenmiş olabilir. Hangi davalarda zorunlu arabuluculuk hizmeti almalıyım diye merak edenler için Atabay Hukuk bürosu İzmir arabulucu hizmeti arayışında olanlara gerekli hukuki desteği sağlamaktadır. Arabuluculuğa ilişkin merak ettiğiniz her konuda büromuzla iletişime geçebilir ve arabulucu İzmir hizmetimizden faydalanabilirsiniz.